אשפוז בבית – גם עבור מתמודדי בריאות הנפש

האם בית חולים פסיכיאטרי הוא בהכרח המקום הטוב ביותר עבור מטופל שסובל הזקוק לטיפול אינטנסיבי? מחלקת פסיכיאטריה בבית של צבר רפואה נולדה מתוך ההבנה שאשפוז בית פסיכיאטרי מתאים לרבים ממטופלי בריאות הנפש, ואף יעיל יותר לצורך שיקומם ושילובם חזרה בקהילה. שביעות רצון המטופלים, המשפחות והמערכת, מעידים כי מדובר במהלך הנכון לטובת החברה כולה

הסבל שנגרם ממצוקות נפשיות מביא לפגיעה חמורה באורח חייו של האדם וסביבתו. כל עוד לא יטופל כיאות, מצבו יחמיר. המערכת האשפוזית המוסדית נותנת מענה לאותם מטופלים הנדרשים לטיפול פסיכיאטרי אינטנסיבי, במצבים של משבר נפשי חמור או חזרה של הפרעה פסיכיאטרית, ובמשך זמן רב זו הייתה הגישה המקובלת. במוסדות פסיכיאטרים המטופלים מקבלים את המענה שלו הם זקוקים בתוך מערכת סדורה, שבה נמצאים כל הגורמים הרלוונטיים במקום אחד. עם זאת, בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת תפיסה חדשה, המכירה ביעילות ויתרונות הטיפול והשיקום הפסיכיאטרי בתוך הקהילה. לצד היתרונות באשפוז המוסדי, החסרונות הם מהותיים: בתוך המערכת האשפוזית מטופלים עלולים לפתח תלות בסביבה האשפוזית, במקום להתקדם להשתלבות בקהילה. כמו כן, לעיתים עצם השהות לצד מטופלים אחרים הנתונים במצבים סוערים עלולה לפגוע בהחלמתם. בנוסף, המערכת האשפוזית נתנה בעבר מענה למטופלים שהיו צריכים תמיכה אינטנסיבית, אך לא היה קיים עבורם מענה בקהילה.

מערך האשפוז המוסדי בתחום בריאות הנפש בישראל נמצא במשבר. העומסים מחריפים משנה לשנה, ובתנאי צפיפות גבוהים אירועי אלימות הופכים לשכיחים יותר. בניסיון  להתמודד מול מערכת בתפוסה עודפת נוצרת פגיעה מתמשכת באיכות הטיפול כמו גם בערכי יסוד של כבוד האדם וחירותו.

המעבר לפסיכיאטריה בבית הוא חלק ממגמת המעבר הכללית לאשפוז בבית במקום בבית החולים שאף התעצם עם התפרצות נגיף הקורונה, וההכרה של קובעי המדיניות במערכת הרפואה בדבר הצורך לאפשר למי שאינו חייב להיות מאושפז או מטופל בבית החולים, לקבל טיפול איכותי שאינו נופל מזה של בית החולים בביתו.

כחלק מהמגמה לטיפול בקהילה, צבר רפואה הקימה לפני כשנתיים את מחלקת פסיכיאטריה בבית, המעניקה מעטפת אשפוזית אינטנסיבית בבית, בניהולו של  ד"ר אורן לבשטיין, פסיכיאטר מומחה בעל ניסיון של כ 14 שנים בשירות הציבורי. "מטרת השירות היא להעניק למטופלי בריאות הנפש את האפשרות לטיפול בסביבה המוכרת להם כדי לשפר את היכולת שלהם ושל משפחתם לחזור לשגרת חיים איכותית ויציבה. בתחילה השירות הוצע כפיילוט בשיתוף עם קופת חולים לאומית, וכיום השירת מוצע למבוטחי לאומית ומאוחדת ברחבי הארץ. צבר רפואה אף עובדת בשיתוף פעולה צמוד עם מוקד ה.ר.ב בכל נושא הקשור לסוגיות של אתיקה רפואית."

מחלקת פסיכיאטריה בבית מעניקה מענה כוללני ומקיף למטופלים המתמודדים עם מחלות נפש כרוניות כמו סכיזופרניה, מאניה דפרסיה או דיכאון קליני חמור. בשירות זה, צוות רב מקצועי של פסיכיאטרים/ות, אחים/ות ועובדים/ות סוציאליים/ות מנוסים ומוסמכים בתחום בריאות הנפש לוקחים אחריות טיפולית מלאה על המטופל בביתו, ומעניקים לו מענה כוללני, בזמינות 24/7. "האשפוז בבית משנה את אופן הטיפול, כשישנה חשיבות רבה בהגעה של הצוות לסביבה הטבעית של המטופל או המטופלת, שמכירים את המשפחה ורואים כיצד הם חיים.   מתוך ההבנה שזהו המקום בו שוהה המטופל ושמשפיע על הטיפול", מסביר ד"ר לבשטיין.

"החלוצה הראשונה להציע שירות זה בשילוב עם צבר רפואה הייתה קופת חולים לאומית, בפיילוט שהחל לפני כשנתיים," מציין ד"ר איתמר עופר, יו"ר ונשיא צבר רפואה, המתמחה באשפוז בית במגוון מחלקות טיפול: אשפוז פנימית בבית, הוספיס, שיקום, וטיפול בחולי אי ספיקת לב בבית. "השירות הורחב למבוטחי קופת חולים מאוחדת בשנה האחרונה, תוך שימת דגש על מניעת אשפוז, כלומר מקרים חריפים שהמטרה היא למנוע את אשפוזם. אנו מצפים לשיח עם הקופות הנוספות לקידום הנושא על רקע מה שאנחנו רואים בכל תחומי אשפוז הבית – שלצד המקרים בהם יש צורך באשפוז בית חולים, במקרים רבים ניתן ומתאים להעניק את השירות בסביבה הביתית. בסופו של דבר אין תחליף לבית ולמשפחה.

"הביקור הרפואי והטיפול בבית מהווים פתרון למטופלים רבים. כך גם עם הקורונה שהביאה לשינוי סדרי עולם, לצד הגברת תחושת הריחוק שבין מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי לבני משפחתו, וסכנת הידבקות בבתי החולים, הפסיכיאטריה בבית היוותה עבור רבים פתרון מציל חיים," מוסיף ד"ר עופר.

ההיענות לטיפול של המטופל המאושפז בביתו הינה גבוהה משמעותית ביחס לאשפוז המוסדי, ושביעות רצון המטופלים ומשפחותיהם גבוהה, כך גם מעידה אשתו של א', מבוטח מאוחדת ממרכז הארץ, שבעבר טופל במחלקה סגורה במוסד לבריאות הנפש וכיום מטופל במסגרת של אשפוז בית פסיכיאטרי: "בעלי לא היה במצב טוב במוסד. כל פעם התאשפז מחדש. לא הצליחו לייצב אותו. הרופאה שלנו במאוחדת הציעה פתרון אחר – אשפוז פסיכיאטרי בבית.  צוות שבא אלינו הביתה, שמלווה אותנו באופן צמוד וזמין בטלפון כל הזמן. זה בדיוק מה שהיינו צריכים. בהתחלה הפסיכיאטר היה מגיע פעמיים בשבוע, והאחות שלוש פעמים בשבוע – זה מאד עזר. הרגשנו שממש יש טיפול צמוד ושתמיד יש למי לפנות. אחר כך כבר החלטנו ביחד שאפשר להוריד את האינטנסיביות של הביקורים, כי באמת בעלי הרגיש הרבה יותר טוב, ובפעם הראשונה מזה הרבה זמן – הרגשנו שהוא מתייצב ומתאזן. הצוות הרפואי מעניק לנו מעטפת טיפולית שלמה: הפסיכיאטר של צבר רפואה שוחח עם הרופאים שטיפלו בו קודם, שינה את הסוגים והמינונים של התרופות, וממש צעד צעד התחלנו לנסות עד שהגענו למצב שבעלי ממש חזר לעצמו. העובדת הסוציאלית מגיעה אלינו הביתה באופן קבוע, מאד עוזרת לנו עם ביטוח לאומי, עושה שיחות עם בעלי, עוזרת לו להשתלב בכל מיני פעילויות בקהילה, וגם לי היא נותנת תמיכה ואוזן קשבת. זה מרגש לראות". באופן הזה הנוכחות הקבועה של הצוות אצלנו בבית עזרה לנו לבנות משהו שלא חלמנו עליו: שגרה חדשה, יציבה ורגועה".

אשפוז פסיכיאטרי בבית נעשה על דעת ובהסכמת המטופל, משפחתו, והצוות המטפל. כל אדם הזקוק לאשפוז פסיכיאטרי זכאי לשירות אשפוז פסיכיאטרי בבית, ובתנאי שהוא מעל גיל 18, אינו מסוכן לעצמו או לזולת, מסכים לקבלת הטיפול בביתו ונכון לשתף פעולה עם תוכנית הטיפול. זאת ועוד צריכה להיות נוכחות ומוכנות של המטפל העיקרי להשתתף באופן פעיל בתהליך הטיפולי. בסה"כ מדובר באלפי מטופלים המתאימים לקבלת השירות, ויכולים לא רק ליהנות מיתרונות האשפוז בבית, אלא גם להביא לצמצום בעומס הקיים בבתי החולים הפסיכיאטריים ובכך להטיב גם עם מצבם של אלו שלא מתאימים לשירותי האשפוז בבית. על פי ד"ר לבשטיין, מסגרת אשפוז הביתי יכולה לסייע גם בקיצור משך האשפוז המוסדי, דרך מתן ליווי למטופל למשך תקופה מסוימת עד שמצבו יתייצב ויוכלו לקבל מענה בקהילה, ובד בבד היא מאפשרת למטופלים שמצבם החמיר ונדרשים למענה אינטנסיבי לקבל את המענה בביתם במקום בבית החולים.

"על משרד הבריאות לפעול להגברת המודעות של הציבור לזכותו לבקש אשפוז בית במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל של מערך האשפוז הפסיכיאטרי בבית הפועל במסגרת קופות החולים,"  מדגיש ד"ר לבשטיין. לצד חידוד ההכרה של קובעי המדיניות במערכת הרפואה בדבר הצורך לאפשר למי שאינו חייב להיות מאושפז או מטופל בבית החולים, לקבל טיפול איכותי שאינו נופל מזה של בית החולים בביתו.

"השירות נחל הצלחה רבה והוכח כיעיל גם לאורך זמן לא רק עבור המערכת, אלא גם ובעיקר עבור המטופלים ובני משפחותיהם," מצהיר ד"ר עופר.  "שירות זה מצטרף למגוון שירותים באשפוז בית המוצעים על ידי צבר רפואה במימון קופות החולים.  כבר במסגרת קופות החולים וניתנות על ידי צבר רפואה. הממשק הקיים כבר בין הגופים מאפשר להעניק למטופל טיפול איכותי ומיטבי, החוסך ממנו וממשפחתו את הקושי הכרוך באשפוז בבית חולים מכל סוג שהוא.

שתפו:

מאמרים שעשויים לעניין אותך:

חסד בישראל משיקה את בוט החסד

הקמת מוקד הסיוע של "חסד בישראל" – מוקדניאלי, הוא עבורנו ציון דרך חשוב בפעילותה של חסד בישראל, הנגשת המידע לציבור הרחב והעמדת המוקד לסיוע לכלל הציבור, מהווה חוליה חשובה נוספת בשרשרת החסד שלנו שמאחוריה עומדים אותם 360 חברי קהילת "חסד בישראל".

חסד בישראל – עושים סדר!

במסגרת הנגשת המידע לרווחת השוהים במרכזים הרפואיים במהלך החג ובני משפחותיהם, ריכזה עבורכם "חסד בישראל" את כל המידע הנדרש על

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות